کانون قرآنی-فرهنگی ولیعصر(عج)

فعالیت های قرآنی و مذهبی در جمعی صمیمی

کانون قرآنی-فرهنگی ولیعصر(عج)

فعالیت های قرآنی و مذهبی در جمعی صمیمی

ایمان نصفه و نیمه

C...أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ  فَمَا جَزَاءُ مَن یَفْعَلُ ذَالِکَ مِنکُمْ إِلَّا خِزْىٌ فىِ الْحَیَوةِ الدُّنْیَا  وَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلىَ أَشَدِّ الْعَذَابِ  وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون‏‏‏‏B

آیا پاره‏اى احکام را قبول دارید و ایمان مى‏آورید و به پاره‏اى دیگر کافر مى‏شوید؟ جزاى کسانى از شما که اینگونه خلاف احکام عمل مى‏کنند جز رسوایى در دنیا و آخرت چه خواهد بود؟ و سرانجام در آخرت به بدترین عذاب گرفتار خواهند شد زیرا خداوند به اعمال و رفتار شما مردم توجّه کامل دارد.                                                           «بقره، 85» 

جزوه موسیقی

آنچه می خوانید خلاصه کتاب احکام موسیقی (مطابق با احکام 10 تن از مراجع عظام تقلید) با مقداری تغییر است:

 معرفی مختصر کتاب احکام موسیقی: مجموعه پرسشها و پاسخهای دانشجویی دفتر22؛ احکام موسیقی، به ضمیمه رقص و قمار؛ دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها. (مطابق با نظرات 10 تن از مراجع: حضرات آیات بهجت، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، صافی، فاضل، نوری همدانی، مکارم، وحید خراسانی و امام خمینی ره) به اهتمام: سید مجتبی حسینی؛ دفتر نشر معارف.

ادامه مطلب ...

مبحث موسیقی

تاریخ: ۲۱/۸/87 

باحث: آقای نوروزی

حجم: ۲.۴ مگابایت 

مدت زمان:۵۲ دقیقه  

برای دانلود دکمه زیر را فشار دهید و در صفحه جدید دکمه download file را کلیک کنید:   

Musiqi.amr

صادقون

یارب الصدیقین و الاخیار

خودش را نسبت می‌داد به امام صادق(ع)، می‌گفت "من از خاندان او هستم چون جدم شقران، غلام آزاده شده جدش پیامبر بوده است."

امام یک بار که او را دید به او گفت: "کار خوب، خوب است ولی اگر تو انجام دهی خوب‌تر است. کار بد هم، بد است ولی اگر تو انجام دهی زشت‌تر. چون خودت را به ما نسبت می‌دهی؟

منظور امام را فهمید؛ دیگر لب به شراب نزد.

***

طواف می‌کردیم با امام. یک لحظه شک کردم. فکر کردم: "آیا واقعا حجت خدا اوست؟"

دستی از پشت سر خورد روی شانه‌ام. خودش بود. خواند: Cفَقَالُواْ أَ بَشَرًا مِّنَّا وَاحِدًا نَّتَّبِعُهُ إِنَّا إِذًا لَّفِى ضَلَالٍ وَ سُعُرB  (وگفتند: «آیا ما باید از بشرى مثل خودمان پیروى کنیم؟ در اینصورت سر از گمراهى و جنون در خواهیم آورد.»)

یا رب النبیین و الابرار

تعویق جلسه سوم احکام بلوغ

با توجه به استقبال کم از جلسه بلوغ روز یکشنبه اجرای این مبحث به هفته آینده مصادف با ۲۱ آبان ماه موکول شد.

اگر خدا مردم را عذاب می کرد...

«وَ لَوْ یُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا کَسَبُواْ مَا تَرَکَ عَلىَ‏


ظَهْرِهَا مِن دَابَّةٍ وَ لَکِن یُؤَخِّرُهُمْ إِلىَ أَجَلٍ


مُّسَمًّى  فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ کاَنَ


بِعِبَادِهِ بَصِیرَ»


و اگر مردم را به کیفر اعمال زشتشان به عذاب خود مى‏گرفت بر روى زمین هیچ جنبده‏اى نمى‏ماند و لیکن عذاب آنان را تا مدتى معین تاخیر مى‏اندازد همین که اجلشان رسید خداوند بر احوال بندگانش کاملا آگاهست‏.

«فاطر، 45»                     

دعای عاقبت به خیری

یاهو لمن دعاه مجیب

سه طلبه آمده بودند خدمت امام خمینی (ره) برای عمامه‌گذاری.

طلبه اول جلو آمده و امام عمامه او را گذاشت. طلبه گفت: برای من دعا کنید، دوست دارم مفسر قرآن شوم. امام دعا کرد: ان‌شاءالله مفسر قرآن شوی.

طلبه دوم به همین ترتیب، اما به امام عرض کرد: من می‌خواهم فقیه بزرگی شوم. امام دعا کرد ان‌شاءالله فقیه بزرگی شوی.

طلبه سوم به امام عرض کرد که اگر شما به جای من بودید چه چیزی از خدا می‌خواستید. امام فرمود: از خدا می‌خواستم عاقبت به خیر شوم.

یا من هو لمن اطاعه حبیب

برگزاری جلسه سوم احکام بلوغ

آخرین جلسه احکام بلوغ روز یک شنبه 19 آبان برای اعضای زین العابدین(ع) برگزار خواهد شد. از اعضای جلسه امیرالمومنین(ع) که در این زمینه مشکلی دارند نیز دعوت می شود تا در این جلسه حاضر شوند.

جلسه آبان ماه امیرالمومنین(ع)

جلسه این ماه امیرالمومنین(ع) سه شنبه شب 21/8/87 ساعت 19 با موضوع موسیقی و  پیامدهای آن برگزار خواهد شد.

چرا می گویید آنچه را که انجام نمی دهید؟

Cیَأَیهُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ *

 

کَبرُ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفْعَلُون‏B

 

اى کسانى که ایمان آورده‏اید، چرا چیزى مى‏گویید که انجام نمى‏دهید؟ نزد خدا سخت ناپسند است که چیزى را بگویید و انجام ندهید.

«الصّف، 2 و 3»

محبوبترین فرد

یا ربّ تحیّه و السلام

نامه‌ای به دست ابوذر رسید. آن را باز کرد و خواند. از راه دور آمده بود. شخصی به وسیله نامه از او تقاضای اندرز کرده بود. او از کسانی بود که ابوذر را می‌شناخت که چقدر مورد توجه رسول اکرم(ص) بوده، و رسول اکرم چقدر او را مورد عنایت قرار می‌داده، و با سخنان بلند و پرمعنای خویش به او حکمت می‌آموخته است.

ابوذر در پاسخ فقط یک جمله نوشت، یک جمله کوتاه: «با آن کس که بیش از همه مردم او را دوست داری، بدی و دشمنی مکن.» نامه را بست و برای طرف فرستاد.

آن شخص بعد از آنکه نامه ابوذر را باز کزد و خواند، چیزی از آن سر در نیاورد. با خود گفت، یعنی چه؟ مقصود چیست؟ با آن کس که بیش از همه مردم او را دوست می‌داری بدی و دشمنی نکن. یعنی چه؟ اینکه از قبیل توضیح واضحات است. مگر ممکن است که آدمی، محبوبی داشته باشد آن هم عزیزترین محبوب‌ها- و با او بدی بکند؟! بدی که نمی‌کند سهل است، مال و جان و هستی خود را در پای او می‌ریزد و فدا می‌کند. از طرف دیگر باخود اندیشید که شخصیت گوینده جمله را نباید از نظر دور داشت. گوینده این جمله ابوذر است. ابوذر، لقمان امت است و عقلی حکیمانه دارد. چاره‌ای نیست باید از خودش بخواهم توضیح بدهد. مجددا نامه‌ای به ابوذر نوشت و توضیح خواست.

ابوذر در جواب نوشت: مقصودم از محبوبترین و عزیزترین افراد در نزد تو، همان خودت هستی. مقصودم شخص دیگری نیست. تو خودت را از همه مردم بیشتر دوست داری. اینکه گفتم با محبوبترین عزیزانت دشمنی مکن، یعنی با خودت خصمانه رفتار نکن. مگر نمی‌دانی که هر خلاف و گناهی که انسان مرتکب می‌شود، مستقیما صدمه‌اش بر خودش وارد می‌شود و ضررش دامن خودش را می‌گیرد.

(ارشادالقلوب دیلمی)

یا ربّ النور و الظلام

استخر

قرار ما: دوشنبه 13/8 بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، مسجد امام حسن مجتبی(ع) 

هزینه: 3000 تومان  

هزینه برای مهمان: 5000 تومان

ضمنا ثبت نام باید تا روز جمعه 10 آبان ماه صورت گیرد. در غیر این صورت از شرکت دادن شما معذور خواهیم بود.