کانون قرآنی-فرهنگی ولیعصر(عج)

فعالیت های قرآنی و مذهبی در جمعی صمیمی

کانون قرآنی-فرهنگی ولیعصر(عج)

فعالیت های قرآنی و مذهبی در جمعی صمیمی

کلیاتی درباره ی وبلاگ و وبلاگ نویسی



در پی در خواست دوستان جلسه ی زین العابدین (ع) برای درج مطلبی پیرامون آموزش وبلاگ نویسی این مطلب آماده شده است. امید است مفید واقع گردد...

کلیات مربوط به وبلاگ یا بلاگ:

 وبلاگ یک صفحه وب می­باشد که معمولا به صورت کوتاه و خلاصه تهیه می­شود و مطالب آن اغلب به ترتیب زمانی که منتشر شده­اند، مرتب می­شوند. همانند صفحات مجلات و یا روزنامه­ها.

 محتوا و اهداف هر یک از وبلاگها به طور گسترده­ای متفاوت است. از لینک­ها و نظرات درباره سایر وبگاههاگرفته، تا اخبار درباره شرکت­ها و اشخاص، ایده­های مختلف درباره مسائل روز، خاطرات روزانه، شعر و ادبیات، عکس و موزیک، نرم افزارها و برنامه­های کامپیوتری خبرهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و ورزشی و حتی مسائل تخیلی،... بسیاری از وبلاگها شخصی هستند و افراد آنچه که در ذهنشان است را بیان می­کنند. بعضی دیگر گروهی است و اهداف جمعی و علایق مشترک آنها را در بر می­گیرد . برخی از وبلاگها برای بازی و تفریح و سرگرمی هستند و برخی دیگر در برگیرنده مقالات علمی و پژوهشی میباشند وبلاگ­ها تسهیل کننده ارتباطات تیمی، سازمانی و خانوادگی می­باشند. آنها با شیوه ای بسیار آسانتر از ایمیل و فوروم ها، به ارتباطات گروههای کوچک کمک می­کنند.  استفاده از وبلاگهای خصوصی در شبکه­های اینترانت، این امکان را به اعضای تیم می­دهد که لینکها و فایلها و نظرات و پیشنهادات خود را به یکدیگر برسانند.

 ایجاد یک وبلاگ خانوادگی به اعضای خانواده کمک می­کند که اخبارهای خانوادگی­شان را به اطلاع همدیگر برسانند. یک وبلاگ به افراد کمک می­کند که در حلقه گروه باقی بمانند و پیوند و فرهنگ گروهی را ارتقا دهند.

مدیریت دانش و تجارب شخصی  :

محتویات وبلاگ به منزله یک بایگانی از افکار و اندیشه­های وبلاگ نویسان آن بوده که در مقاطع زمانی متفاوتی نوشته شده و درصورت نیاز به اطلاعاتی خاص می­توان با استفاده از مراکز جستجو  و بر اساس یک کلید واژه خاص به آنان مراجعه نمود. وجود لینک­های متعدد مرتبط با یک موضوع خاص که توسط مولف یک وبلاگ مشخص می­گردد ، امکان دنبال نمودن وضعیت موجود در رابطه با یک موضوع خاص را در اختیار علاقه مندان قرار می­دهد .


تعداد و تنوع گسترده کاربران : 


تمامی افرادی که در یک جامعه مدرن اطلاعاتی زندگی می­کنند، تمایل به انتشار تجارب خود، استفاده از تجارب دیگران، دریافت بازخورد سریع نسبت به موارد منتشر شده، ارزیابی نتایج و بهبود دانش و تجارب خود را دارند( فردایمان بهتر از امروز و امروزمان بهتر از دیروز ). وبلاگ­ها یک شبکه ارتباطی قدرتمند را ایجاد نموده و پس از طرح یک ایده و یا موضوع جدید در وبلاگ، شاهد حرکت  سریع آن در شبکه ارتباطی خواهیم بود. بدین تریتب درصورت ارائه یک مطلب ارزشمند و صحیح، امکان استفاده از آن در سریعترین زمان ممکن برای دیگران فراهم شده و در صورتی که مطلب منتشر شده نادرست باشد، نویسنده آن با دریافت سریع بازخوردهای مورد نظر و بررسی آنان، می­تواند اشتباه خود را در اسرع وقت تصحیح نماید.


وبلاگ ها متعلق به چه افرادی هستند ؟


بر اساس بررسی انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Jupiter ، تقریبا"۲ درصد کاربران اینترنت دارای بلاگ می­باشند. اکثریب قریب به اتفاق افرادی که دارای وبلاگ می­باشند به صورت Dial-up به اینترنت دستیابی نموده و بیش از نیمی از آنان دارای درآمدی پائین تر از شصت هزار دلار در سال !
 می­باشند. هفتاد درصد بلاگ­ها متعلق به افرادی است که بیش از پنج سال است که از اینترنت استفاده می­نمایند. ( منبع
Blogging by the number ). بیش از پنجاه درصد وبلاگ هائی که توسط موسسه بین المللی تکنولوژی و علوم انسانی، پیمایش شده است نشاندهنده این واقعیت است که آنان به زبان انگلیسی نوشته شده و ده زبان برتری که وبلاگ ها با آنان نوشته شده اند به ترتیب: پرتقالی، لهستانی، فارسی، فرانسوی، اسپانیائی، آلمانی، ایتالیائی، هلندی و ایسلندی می­باشند.


گسترش و عمومی شدن وبلاگ ها :


اکثر وبلاگهای اولیه توسط طراحان وب و نرم­افزار و به عنوان یک فعالیت جانبی که در منزل دنبال
می­نمودند، ایجاد و محتوی و ماهیت اطلاعاتی آنان در رابطه با توانمندی و پتانسیل های فنآوریهایی بود که در آن زمان یکی پس از دیگری مطرح می­شدند. تعداد وبلاگ ها در ابتدا بسیار اندک و محدود بود تا این که در سال 1999 با راه­اندازی چندین سرویس رایگان و یا ارزان قیمت دررابطه با وبلاگ و وبلاگ نویسی، تعداد آنان رو به افزایش نهاد. سرویس­هایی نظیر:
  Pitas, Livejournal ، Blogger  و EditThisPage.com ، نمونه­هایی در این زمینه می­باشند. استفاده از سرویس­های فوق، مستلزم دانش فنی بالایی نبود و علاقه مندان به ایجاد وبلاگ می­توانستند به سرعت اقدام به ایجاد وبلاگ مورد نظر خود نمایند. رشد چشمگیر وبلاگ و وبلاگ نویسی تا اواسط سال 2000، بیش از یک هزار وبلاگ ایجاد و این رقم تا اواسط سال 2002 به بیش از نیم میلیون رسید. بر اساس آمار موجود، تعداد وبلاگهای ایجا د شده توسط سیستم­های وبلاگ نویسی به بیش از چندصدهزار رسیده و هر چهل ثانیه یک وبلاگ جدید، ایجاد می گردد.یکی از مهمترین تحولات مهم در ارتباط با وبلاگ ها، تبدیل آن به یک رسانه محاوره­ای بود. تعداد زیادی از مولفین و نویسندگان وبلاگ ها از وبلاگ خود برای بحث در ارتباط با موضوعات مورد علاقه و یا موضوعات گفته شده توسط سایر نویسندگان در وبلاگهای دیگر استفاده و با بکارگیری لینک های متعدد، امکان دنبال نمودن مباحث مورد نظر را در اختیار خوانندگان قرار می­دهند. بدین ترتیب، خوانندگان علاقه­مند، می­توانستند در مباحثه مورد نظر شرکت و علاوه بر آگاهی از سایر دیدگاههای موجود، نقطه نظرات خود را بیان و یا  شخصا" اقدام به ایجاد وبلاگ و دنبال نمودن مباحث مورد نظر در وبلاگ خود نمایند .از لحاظ ظاهری، شاید وضعیت فوق را بتوان مشابه ارتباطات  "چندین نفربا چندین نفر" در نظر گرفت که  تاکنون به اشکال متفاوتی نظیر newsgroups ( گروه های خبری )  و یا mailing lists ( لیست های نامه )، پیاده سازی شده است. در این رابطه یک تفاوت اساسی وجود دارد: با توجه به اینکه نظرات ارائه شده بر روی فضای متعلق به مولف وبلاگ ارسال می­گردد، پاسخ به سایر افراد ضروری نبوده و آنان پاسخ خود را با مراجعه به وبلاگ، مشاهده خواهند کرد. یکی دیگر از تحولاتی  که همزمان با رشد و گسترش وبلاگها محقق گردید، مطالعه وبلاگها توسط سایر وبلاگ نویسان بود که باعث ایجاد  پدیده ای با  نام blogrolling ، گردید. ( بخشی از یک وبلاگ که لیست وبگاههایی را که مولف وبلاگ - بلاگر - ، آنان را بطور منظم و همیشه مطالعه و اصطلاحا" به آنان سر می زند را مشخص می­نماید. این بخش معمولا" در بخش سمت راست و یا چپ صفحه بلاگر ویا در یک صفحه مجزاء قرار می گیرد ). یکی از خصایص جالب این لینک­ها، ایجاد یک جامعه ارتباطی ( شبکه ای )  بین وبلاگ نویسان می­باشد .


انواع وبلاگها:


بسته به شیوه ارایه یا نگارش، انواع مختلفی از وبلاکها وجود دارند:

بر اساس نوع رسانه:

1-بلاگی که شامل فایلهای ویدئویی است  vlog

2-بلاگی که شامل فایلهای تصویری photolog

۳-بلاگی که شامل فایلهای نمودار و نقشه sketvhlog

مثلا وبلاگی که بوسیله دستگاهی موبایل مثل تلفن موبایل یا PDA نوشته میشود  moblog نام دارد.

 

نوع:


* برخی بلاگها بر روی موضوع خاصی تمرکز دارند مانند:

سیاست، مسافرت، حقوق،.....

* خصوصی، تجاری (داخلی یا بین المللی)

موتورهای جستجوی بلاگ برای جستجو در محتویات بلاگها:

SUCH AS BLOGDIGGER- FEEDSTER AND TECHNORATI))

 

ورود اطلاعات در بلاگها شامل:

1-  عنوان

2-      متن پیام

3-      Permalink  یا آدرس هر مطلب

4-      تاریخ انتشار (مهم است چون باید وبلاگها بروز باشد)

5- توضیحات

6- دسته بندیهای موضوعی

7- پیوند به سایر وبگاههایی که به مطلب مربوط میشوند


 

تفاوت و بگاه­ها و وبلاگها

                      وبلاگ                                                                             وبگاه

* آدرس و فضای وبلاگ تحت مدیریت یک وبگاه است 

*وبگاه دارای آدرس و فضای اختصاصی است              

* ایجاد طراحی و نگهداری وبلاگ کم هزینه است         

* طراحی و نگهداری وبگاهها پر هزینه است

*ایجاد و طراحی و نگهداری وبلاگ نیاز به تخصص زیاد ندارد 

* ایجاد و طراحی و نگهداری وبگاه نیاز به   تخصص دارد

 

آشنایی با وب:

 

وب: تار جهان گستر word wide web(www)

*اینترنت تشکیل شده است از تعداد زیادی کامپیوتر که به یکدیگر متصل شده اند

*هر کامپیوتر اطلاعات شخصی را با دیگران به اشتراک می­گذارد

*دسترسی به اطلاعات از طریق آدرس www امکان پذیر است

*وب دارای قابلیتهای زبانی خاصی به نام ابرمتن است

  (ابر متن متونی که فراتراز یک متن ساده کار می­کند)

*ساختن ابر متن در frontpage  و سایر ادیتورها بسیار ساده است

اضافه کردن زبان فارسی به ویندوز XP/2000:

(اگر آن را دارید این مرحله را رد کنید)

- به اینجا بروید: Start>Settings>Control Panel>Region Options

- در فهرست پایین، Arabic را تیک بزنید.

- در لیست بالا (Your Locale) زبان Farsi را پیدا کنید و آنرا انتخاب کنید.

- چیزهایی را که ویندوز لازم دارد در اختیارش بگذارید. (سی دی ویندوز)

-  گوشه پایین سمت راست صفحه، یک مربع با حرف EN می­بینید. از این به بعد در هر نرم افزار یا Application در حال اجرا، اگر روی آن مربع کلیک کنید میتوانید FA یا زبان فارسی را انتخاب کنید و به فارسی بنویسید.

راهنمای ساخت وبلاگ

- بوسیله مرورگر یا Browser این نشانی را وارد کنید: www.mihanblog.com

- روی عبارت ثبت وبلاگ جدید  در بالای صفحه کلیک کرده و در صفحه جدید مشخصات درخواست شده را وارد کنید.

-  اگر همه چیز درست انجام شده باشد، سیستم به شما ÷یام خوش آمد می دهد و نام کاربری و رمز عبور را به ایمیلتان ارسال می نماید

چگونه وارد بخش مدیریت وبلاگ خود میشویم:

- به آدرس سرویس­دهنده میهن بلاگ مراجعه می­کنیم.

_ در قسمت ورود به بخش مدیریت کد کاربری و رمز عبور خود را نیز وارد نمایید.

_ در انتها هم کد امنیتی  را وارد نموده و کلید ارسال را می زنید.

انتخاب قالب برای وبلاگ:

قالب به مجموعه تصاویر پس زمینه، شکل ظاهری، هدر، نحوه چینش متون و خلاصه همه آنچه در ظاهر وبلاگ قابل رویت هست می گویند.

 

منبع: اقتباس از سایت تبیان

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد