کانون قرآنی-فرهنگی ولیعصر(عج)

فعالیت های قرآنی و مذهبی در جمعی صمیمی

کانون قرآنی-فرهنگی ولیعصر(عج)

فعالیت های قرآنی و مذهبی در جمعی صمیمی

عمل کم با تقوا بهتر از عمل زیاد بدون تقوا

یا من کتابه تذکرة للمتقین

بحث عمل و نیکوکاری بود. گفتم عمل من خیلی ناچیز است. امام صادق(ع) نهیبی زد و فرمود استغفار کن. بعد فرمود: عمل کم با تقوا بهتر است از عمل زیاد بدون تقوا. 

 تعجب کردم و عرض کردم، چطور ممکن است عمل صالج زیادی وجود داشته باشد، اما بدون تقوا. حضرت فرمود بله. مثل کسی که اهل اطعام است، سفره می‌اندازد، با همسایه‌ها مهربانی و مدارا می‌کند و.... اما وقتی دری از کار حرام هم پیش می‌آید، اهلش هست و وارد می‌شود. این عمل بدون تقوا است، اما شخص دیگری این اعمال صالح را ندارد، در عین حال وقتی در حرام برایش باز شود داخل نمی‌شود. (کافی، ج2، ص76)

واقعا که حضرت درد ما را بیان کرد. دلمان خوش است که کلی کار خیر انجام داده‌ایم و انبار کرده‌ایم برای آخرت! اما هیچ به موش گناه فکر نمی‌کنیم:

ما در این انبار گندم می‌کنیم                                   گندم جمع آمده گم می‌کنیم

می‌نیندیشیم آخر ما به موش                                         کین خلل در گندم است از مکر موش

اول ای جان دفع شر موش کن                                      وانگهان در جمع گندم جوش کن

گرنه مشی دزد در انبارماست                                 گندم اعمال چل ساله کجاست

یا من طاعته نجاة للمطعین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد