کانون قرآنی-فرهنگی ولیعصر(عج)

فعالیت های قرآنی و مذهبی در جمعی صمیمی

کانون قرآنی-فرهنگی ولیعصر(عج)

فعالیت های قرآنی و مذهبی در جمعی صمیمی

معرفی مراجع عظام

با عرض سلام و احترام خدمت اعضای کانون قرآنی-فرهنگی ولیعصر(عج) و اولیای محترم می‌رساند که با توجه به وارد شدن به بهار تکلیف و لزوم انتخاب مرجع تقلید برای عمل به احکام الهی که بر طبق نظر شرع مقدس و مذهب تشیع  بدون این انتخاب اعمال دینی فرد صحیح نمی‌باشد، جزوه پیش رو را تقدیم می‌نماییم. این جزوه شامل اطلاعات به روز از سرشناس‌ترین مراجع تقلید حال حاضر است که می‌تواند شما را تا حدودی با این بزرگواران آشنا نماید. برای تشخیص بهتر شما عزیزان نمونه استفتائاتی در ذیل عنوان هر مرجع تقلید ذکر شده است. صد البته این جزوه به تنهایی نمی‌تواند معیار انتخاب مجتهد اعلم قرار گیرد و راه‌های دیگری مانند: پرس و جو والدین، اهل فن و آشنایان به این امر باید مورد توجه شما قرار گیرد.

امید است با عمل به احکام الهی و وظایف شرعیمان از هم‌اکنون که خداوند اعمال ما را حسابرسی می‌کند، زندگی را در مسیر صحیحی شروع کنیم.

 

حضرت آیت الله بهجت

 

زندگی‌نامه:

در اواخر سال 1334ه.ق در شهر فومن واقع در استان گیلان دیده به جهان گشود.پس از گذراندن دروس ابتدائی در همین شهر، برای تکمیل تحصیلات در حدود سن 14 سالگی عازم عراق شدند.از جمله اساتید ایشان می توان به: حاج شیخ ابوالقاسم خویی، میرزای نائینی، سید حسن بادکوبه ای و سید ابوالحسن اصفهانی اشاره کرد.

سال 1324ه.ش زمان بازگشت ایشان به زادگاهشان و تشکیل خانواده است. سپس ایشان در حالی که قصد باز گشت به نجف اشرف را داشتند؛ خبر رحلت اساتیدشان را دریافت کردند و به همین علت در میانه راه و در شهر مقدس قم سکنی گزیدند.

ضمنا ایشان از کودکی در کنار تحصیل به تهذیب نفس به صورت جدی می پرداختند و بزرگترین استاد اخلاق ایشان و گمشده او علامه قاضی(ره) بودند.

از جمله تالیفات ایشان می توان به یک دوره کامل اصول، حاشیه بر ذخیرة العبادمرحوم غروی، حاشیه بر مناسک شیخ انصاری و ... اشاره کرد.

 

نمونه استفتائات:

1795 هم‌خوانی زنان با مردان و شنیدن این هم‌خوانی چه حکمی دارد؟

ج. کلا اشکال دارد.

 

1799 گوش دادن به آواز زن نامحرم چه حکمی دارد؟

ج. اشکال دارد، هر چند با ریبه (به قصد شهوت) هم نباشد.

 

1890 حکم بازی شطرنج چیست؟

ج.حکم  بازی با آلات فمار از فبیل نرد و پاسور و شطرنج، با برد و باخت حرام قطعی است و بدون برد و باخت احتیاط بر ترک آن است و در شطرنج احتیاط شدیدتر است.

 

 

آیت الله نوری همدانی 

 

زندگی‌نامه:

در 1304 هجری شمسی در شهر همدان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در همین شهر گذراند و در جوانی به قصد تکمیل تحصیلات دینی وارد حوزه علمیه قم شد. از جمله اساتید ایشان آیات عظام آخوند ملا علی همدانی، امام خمینی، بروجردی، علامه طباطبایی، حجت کوه‌کمره‌ای و... می‌باشد. ایشان در بدو ورود به حوزه قم به تدریس هم مشغول شدند در زمان رژیم طاغوت به علت طرح استدلال‌های قوی و دندان‌شکن در مباحث مطروحه رژیم چاره‌ای جز تعطیلی آن نیافت. ایشان در زمان رژیم طاغوت در کنار تحصیلات دینی به فعالیت‌های سیاسی نیز می‌پرداختند و دو بار در زندان قزل قلعه تهران و همچنین تبعید به شهرهای خلخال و سقز کردستان به جان خریدند. برخی تالیفات ایشان عبارتند از الخمس، خوارج از دیدگاه نهج‌البلاغه، یک حرکت انقلابی در مصر، اقتصاد اسلامی، دانش عصر فضا و ...

هم‌اکنون قریب به 1000 شاگرد در درس خارج فقه از محضر ایشان کسب فیض می‌کنند.

 

نمونه استفتائات:

س 549 - شنیدن صداى زنان به طور عادى یا آواز به صورت دسته جمعى یا انفرادى چه حکمى دارد؟

 ج: در فرض سؤال اگر از مصادیق غنا و لهو نباشد و باعث فساد نیز نگردد اشکال ندارد.

س 559 - بازى با پاسور یا تخته نرد یا شطرنج یا دیگر آلات قمار توسط دو نفر حرام است. امّا آیا بازى با آلات مذکور بوسیله کامپیوتر چه حکمى دارد؟ مثلاً یک طرف کامپیوتر است و یک طرف شخص مقابل و تخته نرد بازى مى‏کنند.

 ج: بازى با آلات قمار کلاّ حرام مى‏باشد مگر از آلت قمار بودن خارج شده باشد.

 

آیت‌الله خامنه‌ای

 

زندگی‌نامه:

رهبر عالی قدر انقلاب در سال 1318 ه.ش در مشهد مقدس دیده به جهان گشودند. ایشان از سن 4 سالگی به تحصیلات مشغول شدند و در سن 18 سالگی وارد درس خارج فقه حضرت آیت‌ا... میلانی شدند.

در سال 1336 ه.ش به قصد زیارت عازم عتبات شده و با دیدن علمای حوزه نجف قصد اقامت در آنجا را داشتند که با مخالفت پدر از این امر صرف نظر کردند. در بین سال‌های 1337 تا 1343 در حوزه قم به تحصیلات عالی مشغول و از محضر حضرات آیات امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی، مرتضی حائری و ... بهره‌مند شدند. در سال 43 متوجه بیماری آب‌مروارید پدر و نابینایی ایشان به واسطه این بیماری شدند. و بین دوراهی ادامه تحصیل در قم و بازگشت به مشهد و مراقبت از پدر دومی را انتخاب کرده و بعد از آن در مشهد ماندگار شدند. مبارزات ایشان در زمان رژیم طاغوت بسیار گسترده بود به طوری که 6 مرتبه توسط ساواک دستگیر شدند و یک بار هم به ایرانشهر تبعید شدند. ایشان پس از انقلاب نیز مسئولیت‌های مختلف اجرایی از جمله نمایندگی امام در شورای عالی رفاه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرپرستی سپاه پاسداران و ... را به عهده داشتند.

نمونه استفتائات:

س1148 آیا تکرار اشعاری که به صورت آواز و بدون موسیقی خوانده می‌شوند جایز است؟

ج. غنا حرام است هرچند همراه با نواختن آلات موسیقی نباشد و منظور از غنا ترجیع صدا به نحوی است که مناسب مجالس لهو و فسق باشد ولی صرف تکرار شعر اشکال ندارد.

س1115 با توجه به آنکه در بیشتر مدارس بازی با شطرنج رواج دارد آیا بازی با آن و برگزاری دوره‌های آموزشی آن جایز است؟

ج. اگر به نظر مکلف شطرنج در حال حاضر از آلات قمار محسوب نشود در این صورت بازی با آن بدون شرط‌بندی اشکال ندارد.

 

 

آیت‌ا... سیستانی

 

زندگی‌نامه:

در سال 1349ه.ق در مشهد مقدس دیده به حهان گشودند. از 5 سالگی مشغول به تحصیل شدند. در سال 1360 ه.ق به امر پدر شروع به خواندن تحصیلات حوزوی کردند و سال 1365 ه.ق زمان مهاجرت ایشان به قم و حضور در درس آیت‌ا... بروجردی است. 1371 از قم به نجف هجرت کردند . در همین زمان از حضرت آیت‌ا... خوئی اجازه اجتهاد گرفتند و پس از یک مسافرت کوتاه به مشهد در سال 81 مجددا به نجف بازگشتند. ایشان در فراگیری مطالب بسیار باهوش بودند و در کمتر از 31 سالگی به مقام بالای اجتهاد رسیدند. رقیب علمی ایشان در حوزه نجف شهید صدر (ره) بودند. معروف است که حضرت آیت‌ا... خوئی به هیچ یک از شاگردانش جز حضرت آیت‌ا... سیستانی و حضرت آیت‌ا... فلسفی گواهی فتوا نداده‌اند. ایشان پس از حضرت آیت‌ا... خوئی نماز خواندند و در کرسی مرجعیت حوزه علمیه نجف نشستند. و آخرین امام جماعت مسجد خضراء بودند که در سال 1404 ه.ق بسته شد.

 

نمونه استفتائات:

س. اگر بازى با شطرنج به عنوان یک علم ، هنر و یک ورزش فکرى انجام شود و مسلما هیچگونه قمار یا شرط بندى هم در کار نباشد آیا اشکالى وجود دارد ؟

ج. بازى با شطرنج جایز نیست بلى اگر احراز شود در هیچ کجا بازى با برد و باخت مالى با آن معمولا انجام نمى شود بازى با آن جایز خواهد بود ولى ظاهرا این فرض محقق نیست .

 

س. آیا شرکت و نشستن در مجالس عروسى که در آنها موسیقى (از هر نوع) پخش مى شود ولى در شخص تحریکى ایجاد نمى کند، جایز است؟

ج. استماع آن حرام است و نهى از منکر هم لازم است ولى شرکت در آن مجالس بخودى خود مانعى ندارد.

 

 

 آیت‌ا... وحید خراسانی

 

زندگی‌نامه:

حضرت آیت‌ا... میرزا حسین وحید خراسانی در سال 1300 ه.ش (؟) در مشهد مقدس متولد شدند. ایشان از کودکی تحصیلاتشان را شروع کردند و پس از اتمام سطح وارد درس خارج فقه مرحوم آیت‌ا... میرزا مهدی اصفهانی و آیت‌ا... آشتیانی شدند و به واسطه داشتن استعداد فراوان به مرتبه عالیه اجتهاد رسیدند. در سال 1327 ه.ش در ری به دیدن مرحوم آیت‌ا... حجت کوه‌کمره‌ای شرفیاب شدند و از ایشان اجازه اجتهاد مطلق گرفتند. ایشان در سن 27 سالگی به حوزه علمیه نجف اشرف مهاجرت کردند و در درس آیات عظام شیرازی، حکیم و خویی شرکت کردند. ایشان در سال 1390 ه.ق به ایران مهاجرت نمودند.

از جمله تالیفات ایشان حاشیه‌ای بر کفایه، حاشیه‌ای بر مکاسب محرمه، شرح بر شرابع‌الاسلام و... است.

ایشان هم‌اکنون در حوزه علمی قم به تدریس خارج فقه اصول اشتغال دارند و صدها نفر از فضلا از درس ایشان بهره‌مند می‌گردند.

 

متاسفانه به دلیل در عدم وجود استفتائات ایشان در رساله عملیه و سایت رسمیشان شماره تلفن‌های زیر برای اطلاع از نظر مبارکشان در اختیار شما قرار می‌دهیم:

02133510150  و  02133510160

 

 

آیت‌ا... مکارم شیرازی

                                                                                  

 

زندگی‌نامه:

حضرت آیت ا... العظمى مکارم شیرازى در سال 1345 ه.ق در شهر شیراز دیده به جهان گشود. معظم له تحصیلات ابتدایى و دبیرستانى خود را در شیراز به پایان رسانید.

  ایشان در حدود 14 سالگى رسمأدروس دینى را در مدرسه آقا باباخان شیراز آغاز کردند در حالى که هنوز بیش از هیجده سال از عمر شریفش نگذشته بود با فکر نافذ وقلمى روان، حاشیه اى بر کفایة الأصول نوشت که نقاط مبهمى از این کتاب را روشن مى ساخت. ایشان در 18 سالگى وارد حوزه علمیه قم شدند و قریب پنج سال از جلسات علمى و درس اساتید بزرگ آن زمان مانند حضرت آ یة الله العظمى بروجردى و آیات برزگ دیگر - رضوان الله علیهم- بهره گرفتند. معظم له براى آشنایى با نظرات و افکار اساتید بزرگ یکى از حوزه هاى عظیم شیعه در سال 1369 هـ.ق وارد حوزه علمیه نجف اشرف گردید و در آنجا در دروس اساتید عالى مقام و بزرگى همچون أیات عظام: آقاى حکیم و آقاى خوئى و آقاى عبدالهادى شیرازى و اساتید برجسته دیگر - قدس الله اسرارهم- شرکت جستند. معظم له در سن 24 سالگى به اخذ اجازه اجتهاد مطلق از محضر دو نفر از آیات بزرگ نجف نائل شدند. استفاضه از فیوض علمى دروس اساتید نجف همچنان ادامه داشت تا این که بر اثر نبود وسایل و امکانات، در ماه شعبان 1370 هـ.ق به ایران بازگشتند و در شهر مقدس قم که آن روز مشتاق رجال علمى بود مأوى گزیدند حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى بعد از بازگشت به ایران به تدریس سطوح عالى و سپس خارج اصول و فقه پرداختند و قریب 28 سال است که حوزه گرم درس خارج ایشان مورد استقبال طلاب و بسیارى از کتب مهم فقهى را پس از تدریس به رشته تحریر درآورده اند. در حال حاضر حوزه درس خارج ایشان یکى از پرجمعیت ترین دروس حوزه علمیة شیعه است و قریب به دو هزار نفر از طلاب و فضلا از محضر ایشان استفاده مىکنند.

  ایشان در انقلاب اسلامى حضور فعال داشتند و به همین دلیل چند بار به زندان طاغوت افتادند و به سه شهر چابهار ، مهاباد و انارک تبعید شدند و در تدوین قانون اساسى در خبرگان اول، نقش مؤثرى داشتند.

از جمله تالیفات ایشان می توان به کتاب های: حیله های شرعی و چارچوب های صحیح، وهابیت بر سر دوراهی، شیعه پاسخ می گوید، سیگار پدیده مرگبار عصر ما و ... اشاره کرد.

 

نمونه استفتائات:

س. آیا بازی کردن شطرنج و ورق در صورتی که شرط‌بندی روی آن انجام نشده باشد چه حکمی دارد؟

ج. اگر در عرف محل آلت قمار به حساب نیاید و معمولا برای سرگرمی باشد؛ بازی با آنها بدون برد و باخت اشکالی ندارد.

س. اخیرا فتوایی مبنی بر تحریم استعمال سیگار صادر فرموده‌اید، آیا این فتوا شامل کسانی که از قبل اعتیاد به سیگار داشته‌اند می‌شود؟

ج. این فتوا شامل حال همه میشود مگر کسانی که واقعا توانایی بر ترک آن نداشتهباشند.

س. منظور از عرفی که مطرب بودن یا نبودن موسیقی را تشخیص می‌دهد چیست؟

ج. منظور مردم متدین عادی و آگاه جامعه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد