خروج یمانی
اشاره:
روایات اهل بیت(ع) از پرچم یمانی، به عنوان پرچم جهاد مسلّحانه با دشمنان قیامکنندة آل محمد(ص)، مهدی موعود(ع) نام بردهاند. رسول اعظم(ص) در حالی که یمنیان را میستود چنین فرمود: «[ایشان] قومی رقیق القلب و با ایمان راسخاند که «یاریکننده» از آنان است؛ [او] با همراهی هفتاد هزار نفر قیام میکند و جانشین من و جانشین وصیّام را یاری میکند».
مقالة حاضر به معرّفی یمانی و دستهبندی روایات مربوط به قیام او و بیان اهمیت حرکت این شخصیت عصر ظهور میپردازد.
1. اهمیت و جایگاه قیام یمانی
در روایاتی از امامان معصوم ما، به وقوع
نهضتی اسلامی در آخرالزّمان در یمن، قبل از ظهور امام عصر(ع) اشاره شده که هدف آن،
یاری آن حضرت و زمینهسازی ظهور مبارک ایشان است. در خصوص بررسی سندی و اعتبار
حدیثی این دسته از روایات، طبق نقل نویسندة کتاب «عصر ظهور»1 و بنابر آنچه در
روایات مربوط به امام مهدی(ع) آمده است، سند تعدادی از آنها صحیح2 و وقوع این قیام
حتمی است، و امامان اهل بیت(ع) آن را از جملة پنج نشانة قطعی ظهور مهدی موعود(ع)
بر شمردهاند. در برخی از روایتها پرچم یمانی هدایتبخشترین پرچمها یاد شده؛ تا
آنجا که بر ضرورت پیوستن و دفاع از آن، بیش از پرچم شرقی ایرانی (به رهبری خراسانی) تأکید شده است. آغاز
قیام یمانی مقارن شورش سفیانی ـ اصلیترین دشمن امام مهدی(ع) ـ در ماه رجب قبل از
ظهور و محلّ آن صنعا، توصیف شده است. در اینجا به روایات مربوط به قیام یمانی و
ویژگیهای ذکر شده برای آن دقّت میکنیم.
الف) از نشانههای حتمی ظهور: امام صادق(ع) در بیانی راجع به حتمی بودن علامت قیام یمانی برای ظهور امام عصر(ع) فرمودند: «قبل از قیام قائم(ع) وقوع پنج علامت حتمی است: [خروج] یمانی، سفیانی، صیحة آسمانی، کشته شدن نفس زکیّه و فرو رفتن در بیداء»،3 حضرت امام رضا(ع) نیز در خصوص کسی که ادّعا میکرد، امام زمان(ع) است، فرمودند: «قبل از ظهور، سفیانی، یمانی، مروانی و شعیب بن صالح خواهند آمد، پس او چگونه چنین ادّعایی میکند؟»4
ب) شکنندة چشم سفیانی: در سخنی از امام ششم شیعیان نقل شده است که آن حضرت(ع) ضمن اشاره به جایگاه قیام یمانی، از او به عنوان شکنندة چشم سفیانی ـ دشمن امام مهدی(ع) ـ یاد میکنند: «سفیانی کجا خواهد بود؟ و حال آنکه هنوز شکنندة چشم او از صنعای یمن خروج نکرده است».5
ج) همزمانی با سفیانی و خراسانی: حضرت رضا(ع) در سخنی دیگر، حرکت یمانی را همزمان با شورش سفیانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز بیان میکنند و میفرمایند: «خروج سفیانی، یمانی و خراسانی در یک سال، یک ماه و یک روز و ترتیب آنها همچون رشته مهرهها پشت سر هم خواهد بود. سختی از هر سو پدید آید، وای بر کسی که با آنها مخالفت و دشمنی کند».6
د) هدایتبخشترین پرچمها: در ادامة روایت پیشین، امام صادق(ع) میفرمایند: «در میان درفشها (پرچمها)، هدایتگرتر از درفش یمانی وجود ندارد، چون درفش حق است و شما را به سوی صاحبتان دعوت میکند».7
ه) تخلف از او، جایز نیست: در روایتی که ذکر شد، امام صادق(ع) در ادامة سخن بیان میفرمایند که، «وقتی یمانی قیام میکند، فروش اسلحه به مردم حرام است. پس به سوی او بشتابید که درفش او درفش هدایت است. بر هیچ مسلمانی سرپیچی از او جایز نیست و اگر کسی چنین کند، اهل آتش است، زیرا او مردم را به حق دعوت میکند».8
و) یمانی، پیرو علی(ع): از هشام بن حکم نقل شده است که چون «طالب حق» خروج کرد، به امام صادق(ع) گفته شد: آیا امیدوارید این شخص یمانی باشد؟ حضرت فرمودند: «خیر، یمانی پیرو علی(ع) است، در حالی که این شخص از آن حضرت بیزاری میجوید».9 نویسندة کتاب «الفجر المقدس و ارهاصات الیوم الموعود»10 یمانی را از فرزندان زیدبن علی الحسین(ع) دانسته است.
2. نام و نسب یمانی
در نشانههای ظهور، ویژگیهای پیچیدهای
دربارة شخصیّت رهبر قیام یمانی بیان شده و روایات، در خصوص نام او گوناگون است. در
یک سخن، نام او مردّد بین حسن یا حسین آمده12 و در دیگری سعید نامیده شده و او را «نصر» نیز خواندهاند.13
دربارة دلیل نامیدن وی به نصر، از رسول اکرم(ص) نقل شده که زیرا خداوند را یاری میرساند.14
چنانکه در روایات نخستین این نوشتار، عنوان «منصور» برای او
انتخاب شده بود که به سبب یاری رسانیاش نسبت به قیام امام عصر(ع) بود.15
همچنین در روایاتی دیگر به نقل از عبدالله بن عمرو بن عاص از رسول خدا(ص) آمده است که پدر وی،
قریشی است. در کتاب «فتن» ابن حماد آمده است: «ای اهل یمن، میگویند که منصور از
شماست. سوگند به کسی که جانم در دست اوست، پدرش قریشی است و اگر بخواهم (قصد کنم)
که نسب او را تا دورترین جدّش نام ببرم، چنین کنم».16 از این روایت برمیآید که
«منصور» صرفاً کنیة یمانی است، نه نام او. به نقل نویسندة کتاب «رایات الهدی و
الضّلال فی عصر الظّهور» دلایلی قطعی در دست است که ثابت میکند، رهبر یمانی از
اهل بیت(ع) و خصوصاً از نسل امام حسین(ع) است.17
3. مختصّات قیام یمانی
الف) زمان و محلّ آغاز قیام:
در جمعبندی روایات یمانی، باید بگوییم که دو دسته روایت در زمینة حرکت وی وجود
دارد به گونهای که زمان مشترک آن، قبل از خروج سفیانی است. دستة نخست این
روایات، قیام وی را قبل از سفیانی میداند و دستة دوم، به قیام وی همراه با امام
مهدی(ع) تصریح دارد؛ چنانکه میفرماید: «... آن پرچم حقّی است زیرا به جانب
صاحبتان فرا میخواند».18 از این نکته آشکار میشود که قیام وی همزمان با ظهور
صاحبالامر(ع) است و مردم را به یاری آن حضرت فرا میخواند.
در خصوص موقعیّت جغرافیایی قیام یمانی، به شهرهایی همچون: صنعا، عدن، کنده و منطقة ابین اشاره رفته است؛ البته روایات صنعا مستفیض بوده، از طریق شیعه و سنّی نقل شده است.19 گفته میشود شاید منظور از نامهای مختلف برای نقطة آغازین قیام، همانا تحدید پایتخت قیام باشد چنانکه از ایران نیز با نامهایی همچون خراسان، قم، طالقان و... یاد شده است، امّا بیشتر این روایات بر خراسان و قم متمرکز است.
ب) رنگ و نشان پرچم یمانی: همانطور که میدانیم، در روایات مربوط
به حرکتهای سیاسی ـ نظامی
عصر ظهور، نشانههای رایات و پرچمهای
هر حرکت بیان شده تا مؤمنان بتوانند در برخورد با این قیامها و رهبران آنها دچار
اشتباه نشوند و در آن وقت و شرایط بسیار حساس تشخیص صحیح لازم را بدهند. به عنوان
نمونه، رنگ پرچم قیامکنندة ایرانی (خراسانی) «سیاه» گفته شده است
در خصوص پرچم نهضت یمانی، از امام صادق(ع) نقل شده است: «یمانی از یمن با پرچمهای سفید خروج میکند».20 امام علی(ع) نیز فرمودند: «[سفیانی] لشکری را به مدینه میفرستد... در آن هنگام، مهدی و سپیدنشان از مدینه به مکه میگریزند».21 که بنا بر روایت پیشین، گویا منظور از سپیدنشان همان یمانی است. همچنین در خصوص یمانی، در روایت دیگری از سطیح کاهن چنین نقل شده است که، فرمانروایی که مانند پنبه سفید است، به نام حسن یا حسین از صنعای یمن قیام میکند22 که با توجه به آنچه از صاحب این نام و قیامکنندة یمانی گفتیم، این شخص باید همان یمانی موعود باشد.